Eerste week en naar York! - Reisverslag uit Sheffield, Verenigd Koninkrijk van Lara Dooren - WaarBenJij.nu Eerste week en naar York! - Reisverslag uit Sheffield, Verenigd Koninkrijk van Lara Dooren - WaarBenJij.nu

Eerste week en naar York!

Blijf op de hoogte en volg Lara

15 Februari 2014 | Verenigd Koninkrijk, Sheffield

Nou de eerste echte schoolweek zit erop. Ik leer elke dag nieuwe plaatsen, mensen en Engelse woorden kennen. Het voelt alsof ik hier al weken ben, maar eigenlijk is het pas anderhalve week! Deze week waren er nog geen conversatielessen waardoor ik het nog betrekkelijk rustig had. Wel zijn we naar de lessen van de beginners, intermediates en advanced studenten gaan kijken, om te zien op welk niveau zij ongeveer Nederlands spraken. We waren erg verrast over hoe goed het eigenlijk al gaat! De beginners kunnen al hele dialogen voorlezen en begrijpen, en ook is hun uitspraak helemaal niet zo slecht! Wel hoor je aan veel studenten dat ze ook Duits studeren, hierdoor hebben ze soms een zwaar Duits accent, dus dat moeten we er even uit zien te krijgen! De advanced studenten begrijpen al bijna alles wat je zegt in het Nederlands, en kunnen redelijk moeilijke teksten vertalen en begrijpen. Ik ben erg onder de indruk, sommige studenten spreken zelfs beter Nederlands dan dat ik Engels spreek! Het valt me erg op, hoeveel ik leer van mezelf en mijn eigen cultuur door naar Nederland te kijken door de ogen van de Engelsen. Henriette had het, in haar beginners les, over de culturele waarde van de fiets, en dit was zo herkenbaar voor ons! Mn fiets is misschien wel het ding dat ik het meeste mis uit Nederland. Ik moet hier bijna 25 minuten lopen voor ik bij de uni ben of ik moet de bus nemen. Maar aangezien deze bijna nooit op tijd komt heb ik dat al een beetje opgegeven (tenzij het heel hard regent :P)

Naast het kijken naar Nederlandse lessen heb ik ook mijn eigen colleges voor het eerst gehad. De docenten van de erasmusvakken zijn heel aardig. Daarbij is alles heel informeel hier, wat ik als best raar ervaar. Ik ben zo gewend om u te zeggen en leraren met hun achternaam aan te spreken dat ik helemaal verrast was toen mijn docent zei, “My name is Matthew Cheeseman, you can call me Matt”. Dit geeft ook wel een veilig gevoel. Bij Non-verbal communication hebben we echt alleen nog maar een inleiding gehad. Creative writing wordt een uitdaging want zoiets heb ik nog nooit eerder gedaan, maar tot nu toe vind ik het erg leuk! Deze blog is ook een beetje een oefening voor mijn creative writing skills! Dinsdagavond had ik afgesproken om met Amy, mijn penpal uit Sheffield, te gaan eten. We hadden, voor ik naar Sheffield ging, al veel mailcontact gehad en het was erg leuk haar nu in het echt te ontmoeten. Daarna zijn we nog naar de ESN intro party gegaan, dit was erg gezellig!

Woensdag had ik voor het eerst mijn Shakespeare class, hier knijp ik hem wel een beetje voor. We moeten 5 plays lezen: Richard III, Midsummer night dreams, Measure for measure, Othello en The Tempest. Ik heb alleen een keer Macbeth gelezen en dat was onder veel begeleiding dus ik hoop dat ik dit helemaal ga halen. Ik vind het wel heel interessant en denk dat het uiteindelijk, wanneer ik het Early Modern English onder de knie heb, heel leuk ga vinden.

Donderdag hebben we een verdeling gemaakt van wie wat gaat doen tijdens de stage. Ik mag de advanced doen en loop een conversatieles met Christel mee bij de beginners. Mijn collega’s zijn allemaal heel leuk en ik denk dat we een leuke tijd tegemoet gaan met onze studenten! S ’avonds was er een Erasmus welcome evening in The University Arms. Dit was georganiseerd door de docenten van de erasmusvakken en was bedoelt om erasmus en Britse studenten te mixen. Het was erg leuk dat veel van “onze” Nederlandse studenten aanwezig waren zodat we alvast kennis konden maken. Vrijdag was ik vrij en heb ik eindelijk even rust gehad na een drukke maar erg leuke week. S’avond bij Christel en Marjolein gaan eten in hun private accommodation, toch jammer dat ik daar niet naar gekeken heb, hoewel Endcliffe ook goed bevalt. (nu na een week eindelijk gesetteld en in bezit van servies, pannen en eten).

Vandaag is het zaterdag en ben ik de hele dag met Give It A Go (een event gerelateerde organisatie binnen de students union) naar York geweest. Daar was dit hele weekend een Viking Festival georganiseerd. Het was heel grappig om te zien hoe twee groepen volwassen mannen (de Saxen en de Vikingen) in Vikingskleren met houten zwaardjes op elkaar in stonden te hakken. Daarbij heb ik voor het eerst Fish and Chips gegeten. Meer voor de ervaring dan voor de smaak, want het miste echt zout en peper! Christel, Marjolein, Kathy en ik zijn toen we terug waren in Sheffield nog even bij The Interval (het restaurant van de union) gaan eten en toen lekker naar huis gegaan.

Het is weer een erg lange blog, maar er gebeurt hier zoveel in een week! Ik hoop dat ik jullie niet verveel met al mijn verhalen, maar het is voor mezelf ook fijn om het allemaal even op te schrijven! Hoofd leeg en op naar de volgende week! Wish me luck!

  • 16 Februari 2014 - 00:03

    Suzanne:

    Wat knap dat de studenten het Nederlands al zo goed beheersen! Ik ben heel erg benieuwd naar de lessen die je gaat geven :) En je gaat echt leuke vakken volgen Lara :D Veel plezier aankomende week en succes met je eerste lessen!

  • 16 Februari 2014 - 10:29

    Tan:

    Lieve Lara, je blogs zijn echt niet te lang hoor! Leuk om je zo te zien genieten in Sheffield. En je schrijft heel goed vind ik! Liefs, Tan

  • 16 Februari 2014 - 14:24

    Joep Van Dooren:

    He Lara, je snapt nu zeker wel waarom ik jaloers op je was! Heerlijk zo'n andere omgeving met elke dag weer nieuwe dingen (of oude dingen zoals een Viking die een zwaard op je keel zet!)
    Liefs, Papa.

  • 16 Februari 2014 - 17:24

    Ciel Van Dooren:

    Hoi lieve Lara , ja , wat je zegt dat het lijkt of je er al weken bent ! heerlijk , alles nieuw . Leuk dat we je kunnen volgen . Ik zou standaard , zout en peper bij me hebben , als ik jou was . veel plezier en geniet ze . liefs van Ciel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lara

Lieve allemaal, Op deze blog kunnen jullie de avonturen die ik beleef tijdens mijn stage in Sheffield volgen! Ik ga voor 5 maanden Nederlandse les geven aan Engelse studenten Germanic studies op de Universiteit van Sheffield, en daarnaast ga ik daar ook zelf vakken volgen. Natuurlijk ga ik ook Engeland verkennen en me verdiepen en de (geweldige) Britse cultuur! Liefs, Lara

Actief sinds 01 Feb. 2014
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 4897

Voorgaande reizen:

05 Februari 2014 - 15 Juni 2014

Stage in Sheffield

Landen bezocht: